Så sundt er avokado

Ingen frugt kommer på højde med avokadoen med hensyn til indhold af næringsstoffer. Avokadoen indeholde den højeste mængde af letoptagelig protein, ligesom frugt kødet indeholder en del B-vitaminer og er rigt på kalium - men kun indeholder 10 milligram kalk pr. 100 gram og ikke mere end cirka 45 milligram magnesium, mens det daglige behov vil være 10 gange højere. Mængderne af de forskellige stoffer er imidlertid ikke det mest afgørende - det vigtigste er, at stofferne er let optagelige og kan udnyttes helt af kroppen, og det kan de i avokadoen.

Avokado for kolesterol og blodtryk

Er der problemer med kolesterolet, kan der også blive problemer med blodtrykket. Når fedtstofferne aflejres på årernes inderside, bliver der mindre plads inde i årerne, og det kan betyde, at blodtrykket stiger.

Af frygt for de farlige fedtstoffer er mange gået på fedtfattig diæt - der er bare den hage ved det, at det ikke altid hjælper. Om kolesterolet skal vi vide, at der skelnes mellem to typer: Det gode HDL, som er det livsvigtige stof, vi bruger til at danne vores kønshormoner af - og så det skadelige LDL, som er det, der aflejres i vores årer.

Undersøgelser har vist, at monoumættede fedtsyrer som dem i avokado og olivenolie sænker det skadelige kolesterol, men bevarer det gavnlige. B-vitaminer spiller også en rolle for at hindre dannelsen af det farlige blodfedt, og avokado har det hele; også mineraler som kalium, kalk og magnesium, der også har betydning for både kolesterol og blodtryk. Vil du være sundere, så spis noget mere avokado. Trænger du til en fornyelse, så prøv guacamole. Guacamole er det modne kød fra en avokado, blendet med olivenolie, saften af et par citroner, alt efter smag, og løg samt salt og peber. Denne form for avokado kan bruges som dip, spises som tilbehør til salater, over grøntsager, eller bare som den er.

Seneste artikler
D-vitamin
Spis dig smuk
Cola og knoglerne
Vigtige B1
Vegetarkost
Vegetar
Soleksem
Salt

Helseråd

Avokado
B5
D-vitamin
Husk vandet
Faste
Kræft
Kolesterol
Kost og kræft
Mælk
Forkølelse
Ny energi
Fedt er farligt
Olie
Salt
Soleksem
Vegetar
Vegetarkost
Vigtige B1
Cola og knoglerne
Spis dig smuk
D-vitamin
Nyhedsbrevet | Opret bruger | Chat | Dagbøger | Opskrifter Del på FaceBook...